Truus de Smit
Vrouwen zijn geknipt voor de makelaardij!
Truus de Smit (45) is eigenaar van Makelaardij Luckerhof in Amerongen, een kantoor dat enkel door dames bestierd wordt. Naast werken houdt Truus van lezen en heeft ze een enorm zwak voor shoppen; kleding, sieraden, maar vooral schoenen… daar kun je er echt nooit genoeg van hebben, is haar stellige overtuiging!
Truus in drie woorden: enthousiast, gedreven, een harde werker
’23 jaar geleden ben ik op dit kantoor komen werken, in dienst bij de heer Luckerhof. Later kwam ook diens zoon in de zaak en zo vormden we jarenlang een maatschap. Het was een mooie tijd waarin ik ontzettend veel over vooral de technische aspecten van het makelaarsvak leerde.
In 2007 stapten beide mannen eruit en ging ik alleen door. De naam Luckerhof bleef, maar verder besloot ik veel zaken anders aan te gaan pakken. Een rigoureuze keuze was: geen man meer in het team! De makelaardij is naar mijn mening een uitgesproken vrouwenvak.
Vrouwen zijn vaak intuïtiever, beschikken over het nodige fingerspitzengefühl en zijn er meester in de woonwensen van cliënten correct in te schatten. Een huis is immers veel meer dan een stapel stenen; er één kopen is een emotionele aangelegenheid en je moet je dus kunnen inleven in de wensen en dromen van de klant. Als ik met een stel een woning binnenstap, lees ik al meteen veel af aan hun lichaamshouding en gezichtsuitdrukking, en hetzelfde geldt voor mijn collega’s.
Zo’n club vrouwen is overigens best uitzonderlijk in deze sector. Ik geloof dat er in Nederland nog maar één ander makelaarskantoor met enkel dames is. Mensen vragen dikwijls of het geen haat en nijd is bij ons. Niks is minder waar. Het aantal akkefietjes dat we onderling gehad hebben, is op één hand te tellen. Er wordt gedacht dat carrièrevrouwen van de bijterige soort zijn. Wij zijn vooral heel open en eerlijk met elkaar, en dat werkt!
Waar kom jij je bed voor uit?
Om voor mijn kinderen het ontbijt te maken. Haha. Maar daar doel je zeker niet op? Nee, zakelijk gezien kom ik voor mijn team het bed uit, omdat wij het beste in elkaar naar boven halen, daar doe ik het allemaal voor. Ik geloof namelijk dat je moet doen waar je van houdt en je talenten moet proberen te benutten. Een team dat precies weet wie waar het beste in is, werkt uiteindelijk als een goed geoliede machine. Wat voor mij echt belangrijk is, is het besef dat we het met z’n allen doen.
Waar lig je wakker van?
Tot vier maanden geleden was de huizenmarkt in deze omgeving nog niet zo overspannen als in andere delen van Nederland. Helaas zie ik hier nu ook woningnood; het aanbod droogt op, wat maakt dat er veel mensen steeds achter het net vissen. Ik vind dat geen goede tendens. Mensen komen zelfs op een reservelijst te staan om een huis te mogen bezichtigen of worden constant overboden, terwijl ze zich – na het plaatsen van een bod – natuurlijk al wel voorzichtig een voorstelling aan het maken zijn van hoe ze die woning zouden inrichten. Dat is dan echt een domper. Amerongen is een hechte gemeenschap, ik ken veel mensen en wil niks liever dan iedereen blij en gelukkig zien, in zijn of haar droomhuis.
Wat is er voor jullie kantoor veranderd door corona?
Gelukkig loopt ons kantoor nog altijd goed en ondervinden we geen hinder van corona. We houden ons uiteraard aan de gestelde coronaregels, nemen die 1.5 m afstand in acht en wie niet lekker is blijft thuis. En groupe een woning bezichtigen, dat deden wij toch al niet. Ik gun iedereen een bepaalde exclusiviteit, dus ook daarin hebben wij niks hoeven aanpassen.
De grootste ommezwaai is op het gebied van marketing. Wij zijn hier in de regio groot geworden en gebleven doordat we veel lokale evenementen steunen; denk aan sponsoring van de avondvierdaagse, het bloemencorso of voetbaltoernooien. Nu dat allemaal wegvalt, moeten we op andere manieren aan de weg timmeren. Onlangs hebben we een ludieke ‘frisse blik actie’ in gang gezet, waarbij we huis aan huis rollen pepermunt lieten bezorgen, met daarbij informatie over de huizenmarkt. En om de lokale horecaondernemer in deze tijd een hart onder de riem te steken hebben we een groot deel van onze etalageruiten tot hun beschikking gesteld. Afhaalmenu’s in onze vitrine in plaats van huizen! Verder is online marketing nog belangrijker voor ons geworden.’